Druhá polovica nášho okružného putovania okolo Slovenska po cestách čo
najbližšie k hraniciam.
O začiatku cesty si môžete prečítať TU.
20.9.2020 - 7. deň Moldava n/Bodvou (SK), Hrad Slanec (SK), Veža Tokaj (SK)
V penzióne pod hradom sa nám spalo fajn. Raňajky boli v pohode, takže sme sa
posilnení vybrali do Moldavy nad Bodvou. Prvá naša zastávka bola v miestnom
Tescu, kde sme si doplnili potrebné zásoby. O chvíľku sme už parkovali na
námestí. Odlovili sme LABky venované historickým budovám v meste a navštívili
sme aj veľmi zaujímavé miesto neďaleko centra.
Presne stredom mesta prechádza 21 poludník, ktorému je venované toto umelecké
dielo. Samozrejme aj keška 😊.
V centre mesta sme si prezreli rôzne zaujímavosti a ochutnali aj miestnu zmrzlinu,
ktorá bola celkom dobrá.
Opäť sme sedeli v našom aute a smerovali na východ po cestách nachádzajúcich sa čo najbližšie k
hraniciam. Dokonca sme kvôli jednej keške prišli až na hraničný priechod
Kechenec – Abaúvár, ktorý bol ale momentálne pre coronové obmedzenia v Maďarsku uzatvorený.
Najbližšiu väčšiu zastávku sme si urobili až v dedinke Slanec, kde sme sa
rozhodli navštíviť zrúcaninu hradu.
Zaparkovali sme na oficiálnom neplatenom parkovisku nachádzajúcom sa vedľa
zdravotného strediska. Cesta k hradu bola dobre značená, takže sa nedalo
zablúdiť.
Vôbec nás neprekvapilo, že zas musíme ísť do kopca. To nemohli stavať tie
hrady niekde na rovine? 😊
Ale vôbec to nebolo také zlé. Niečo vyše 1,5 kilometra sme zvládli za 40 minút
aj so zastávkami na vydýchanie 😊. Na naše prekvapenie tu bolo celkom rušno. Ale zase musíme povedať, že bola nedeľa poobedie, krásne počasie a tak si
rodinky s deťmi vyšli na malý výlet. Preto kešku "GCR3HR - Hrad Slanec / Castle of
Slanec" bol trošku problém odloviť.
Hrad postavili v 13 storočí. Vlastnili ho viacerí majitelia, no od 17.
storočia pustol. Až v 19. storočí dala hradnú vežu zrekonštruovať rodina Forgáchovcov a
zriadili tu rodové múzeum, ktoré zaniklo tesne pred druhou svetovou vojnou.
Odvtedy hrad s vežou chátral. Momentálne tu prebiehajú rozsiahle
rekonštrukčné práce.
Dolu kopcom nám cesta ubiehala svižnejšie ako to bolo smerom hore 😊. Strávili sme tu príjemné dve hodiny a už sme sa tešili na vyhliadkovú vežu
Tokaj, ktorá sa nachádza asi 50 km od Slaneckého hradu.
Vyhliadková veža Tokaj bola jednou z prvých zaujímavostí, ktoré sme mali v
pripravovanom itinerári pre tento výlet.
Síce sme cestou k nej trošku zle odbočili, ale rýchlo sme to zistili a
napravili 😊.
Táto vyhliadková veža, ktorá má svojim tvarom pripomínať sud, je 13 metrov
vysoká. Jej vyhliadková plošina sa nachádza vo výške 12 metrov s pekným výhľadom na
celý tokajský región.
Hneď vedľa tejto veže sa nachádza aj detské ihrisko a altánok, takže sa tu
zastavovali aj rodiny s deťmi, ktoré odtiaľto ani nechceli odísť. Urobiť fotku
bez ľudí bolo teda veľmi ťažké, ale nám sa to podarilo. Aj s
Kevinom 😊.
Už sa pomaly začalo stmievať a rozmýšľali sme, kde budeme nocovať. Pôvodne sme
chceli tu, pri vyhliadkovej veži, ale na náš vkus to bolo až priveľmi rušné
miesto.
Ale noc bola nakoniec ešte lepšia ako sme si mysleli. V neďalekej obci Viničky
sme si v penzióne Zlatá putňa objednali ubytovanie v drevenom sude 😊.
Vlastne to nebol skutočný sud ale malá drevenička v tvare sudu so splachovacím záchodom a
dvomi posteľami ...
Jediné čo sa im už nepodarilo do „sudu“ dostať bola sprcha, ktorá ale bola k
dispozícii v hlavnej budove. To nám vôbec neprekážalo. Na večeru sme si v
reštaurácii vybrali fantastické pečené koleno a tokajské víno. Žiaľ burčiak sa
nám už neušiel.
Parkovacie súradnice : 48,397516°, 21,729552°
Najazdené : 156 km
Tankovanie: 51,75 Eur
Ubytovanie: 28,70 Eur (Penzión Zlatá Putňa)
Najazdené : 156 km
Tankovanie: 51,75 Eur
Ubytovanie: 28,70 Eur (Penzión Zlatá Putňa)
21.9.2020 - 8. deň Najnižšie miesto SR (SK), Zrúcanina V. Kamenec (SK), Trojhranica (SK-HU-UA), Lom Banatina (SK)
V sude sa nám spalo celkom fajn. Vieme si tu predstaviť v lete posedenie vonku s
priateľmi, grilovačku, vínko ... Možno sa tu ešte niekedy zastavíme.
Po super raňajkách sme sa vybrali k najnižšie položenému miestu na
Slovenku. Ťažko ale určiť, ktorý v skutočnosti je ten najnižší bod. Či tam,
kde rieka Bodrog opúšťa Slovensko alebo tam, kde sa nachádza „pamätník“ s
označením najnižšieho miesta. Preto sme sa rozhodli navštíviť obe tieto miesta. K
hranici s Maďarskom za obcou Borša to bolo od penziónu len kúsok. Cestou sme
si chceli obzrieť aj renesančný kaštieľ Rákocziovcov zo 16. storočia, ktorý je
rodným domom Františka Rákocziho II. Práve tu ale prebiehajú rozsiahle rekonštrukčné práce,
tak sme si mohli budovu obzrieť len z vonku.
Odtiaľ to už bol len kúsok ku keške "GC2E6KP - Borša, najnižšie na Slovensku", ku ktorej sme si urobili krátku prechádzku. Tá nám prišla celkom vhod. Následne
sme sa vybrali do obce Klin nad Bodrogom, kde sa nachádza žulový stĺpik, ktorý
je venovaný najnižšiemu miestu na Slovensku.
Bolo to trošku od ruky. Cesta k nemu je slabo značená. Nakoniec sme to ale našli.
Myslíme si, že takéto zaujímavosti by si zaslúžili väčšiu popularitu.
V blízkosti stĺpika sa nachádza aj zrúcanina ranogotického kostola z 13.
storočia.
Na mape sa nám objavila ďalšia keška, ktorá nás priviedla k renesančnému
kaštieľu v obci Streda nad Bodrogom. V súčasnosti sa v rekonštruovanom
kaštieli nachádza obecný úrad. Podľa informácií je možné počas stánkových
hodín navštíviť pamätnú izbu venovanú histórii kaštieľa a obce. Odtiaľto sme sa vybrali do obce Veľký Kamenec.
Veľký Kamenec sa nachádza len 8 km od Stredy nad Bodrogom, takže sme tam boli
za pár minút. Čakala nás ďalšia zrúcaninu hradu. Tento hrad mal krátky ale
zato búrlivý život. Postavili ho v 13. storočí, opevnili koncom 15. storočia,
ale keďže patril do „nesprávnych“ rúk, tak ho v roku 1672 cisárske vojsko
zbúralo.
Teraz je to celkom pekná zrúcanina v strede dediny, od ktorého je pekný výhľad
na východoslovenskú nížinu.
Po nájdení kešky "GC30GKM - Veľký Kamenec" sme sa vybrali ďalej na východ.
Čakal nás ďalší hraničný trojbod Slovensko – Maďarsko – Ukrajina (SK-HU-UA),
na ktorý sme sa už veľmi tešili. Z Veľkého Kamenca je to cca 35 kilometrov.
Vďaka keške "GC76G6W - Trojhraničie SK-HU-UA", ktorá sa pri tomto trojbode
nachádza, sme sa dozvedeli, kde je najlepšie zaparkovať. Zároveň sme zistili, že je vhodné
informovať telefonicky pohraničnú stráž o úmysle navštíviť toto miesto.
Parkovisko sa nachádzalo neďaleko rieky Tisa za obcou Malé Trakany pri
piesočnej pláži. Túto miestny obyvatelia v lete intenzívne využívajú. Miesto je to
naozaj pekné a udržiavané. Stoly a lavičky vyzerali ako nové, vrecia na smeti
boli na každom kroku, akurát voda v Tise už nebola na kúpanie 😊.
Keď sme pešo odchádzali z parkoviska tak sme zavolali na telefónne číslo, ktoré bolo
uvedené v popise kešky. Boli sme prekvapení príjemnou reakciou colníkov a dokonca
zaželaním príjemnej prechádzky. Akurát sme boli upozornení, aby sme v žiadnom
prípade neprekračovali ukrajinskú hranicu.
Cesta bola najskôr betónová. Neskôr sa zmenila na prašnú, ktorá viedla
lesom a vedľa poľa. Ako sme sa blížili k cieľu tak sme si na druhej strane
poľa všimli vysoké stĺpy s kamerami.
K samotnému trojbodu z parkoviska to boli necelé 2 kilometre. Na tejto
trojhranici sme mali také zvláštne pocity. Všade boli kamery, cítili sme sa, ako by sme boli neustále sledovaní ... Hranica medzi Slovenskom a Ukrajinou
bola označená farebnými pylónmi. Hranica s Maďarskom vedie stredom rieky,
takže označenie bolo až na druhom brehu.
Na slovenskej strane sa nachádza aj trojboký monolit so slovenským znakom a
označením Tisa.
Rýchlo sme našli kešku, urobili pár fotiek a radšej sme sa pobrali späť, aby
sme sa zbavili toho nepríjemného pocitu sledovania „Veľkým bratom“ 😊.
Za chvíľočku sme už sedeli v aute a išli za naším ďalším cieľom – mestom
Čierna nad Tisou. Toto mestečko bolo založené až v roku 1946 z dôvodu potreby
železničného prekladiska so Sovietskym zväzom. Prekladisko sa od založenia
rozrástlo tak, že v súčasnosti je v Čiernej nad Tisou približne 160 km koľají
s takmer 500 výhybkami na ploche 10 km2 a tým patrí medzi najväčšie v strednej
Európe.
Pre nás je prekvapujúce, že toto veľké prekladisko je postavené vlastne kvôli
8,9 cm. Taký je totiž rozdiel v širokorozchodnej a „normálnej“ trati. Tento
rozdiel sme voľným okom ani nerozoznali.
O necelých 15 km ďalej za obcou Leles sa nachádza most svätého Gottharda,
ktorý je pravdepodobne najstarším (14. storočie) kamenným mostom na Slovenku.
Je dlhý 70 metrov a široký 5 metrov. Pôvodne prechádzal ponad mŕtve rameno
rieky Tisy, no teraz už je len turistickou atrakciou, ktorému je venovaná aj
keška "GC76JY3 - Most sv. Gottharda".
Ďalej sme pokračovali na našich cestách čo najbližšie k hraniciam až do
Sobraniec. Tu sme mali na pláne navštíviť múzeum gitár, no zistili sme, že sa
treba na prehliadku dopredu objednať. Preto z našej plánovanej návštevy nič
nebolo. Tak sme si aspoň dali neskorší obed v miestnej reštaurácií.
Zo Sobraniec sme si to zamierili rovno k Beňatinskému lomu, ktorý je vzdialený
približne 22 kilometrov. Pri príchode bolo na parkovisku jedno auto, tak sme
sa tešili, že si urobíme pekné fotky bez ľudí. Kým sme stihli vystúpiť
z auta tak sa tu objavili ďalší návštevníci.
Na informačnej tabuli sme sa dočítali, že lom slúžil na ťažbu vápenca do
90tych rokov 20 storočia. Spodná voda tyrkysovej farby vytvorila krásne
jazero, ktoré mnohí prirovnávajú k Plitvickým jazerám v Chorvátsku. Dokonca sa
pri poslednom odstrele objavila na stene asi 5 metrov vysoká prírodná kresba v
skale, ktorá pri troche fantázie pripomína chvost veľryby "GC2D5TC - Veľryba /
Whale (Siel..)".
Okolo celého lomu vedie turistický náučný chodník, ktorý nie je moc dobre
značený, ale stratiť sa nám našťastie nepodarilo 😊. Na niekoľkých miestach sa
nachádzajú aj vyhliadkové plošiny, z ktorých pohľad na lom získava úplne iný
rozmer.
Pri správnom postavení slnka a ideálnom uhle pohľadu sa nám celý lom zmenil na
veľké prírodné srdce 😊.
Cesta okolo jazera aj s fotením nám zabrala hodinku a merala asi kilometer.
Necelé 4 kilometre od lomu sa nachádza dedinka Inovce. Sem sme sa vybrali na
miestny cintorín. Nachádza sa tu drevený chrám svätého Michala Archanjela z
roku 1836. Jedná sa o veľmi zaujímavý trojpriestorový chrám s dvomi vežičkami
zakončenými cibuľkami s trojramennými kovovými krížmi.
Z Inoviec viedla naša cesta už rovno do dedinky - Novej Sedlice. Cestou sme hľadali
nejaké zaujímavé miesto, kde by sme prenocovali, no nič vhodné sme neuvideli. Tak sme sa rozhodli, že ideálne riešenie pre nás bude kemp priamo v Novej Sedlici. Po 70 kilometroch sme okolo 20:00 hodiny prišli do obce. Pohľad na
teplomer v aute nám ukazoval, že je 5 stupňov. Zhodnotili sme situáciu, že v spatie v
aute bude asi poslednou možnosťou a skúsime sa radšej niekde ubytovať.
Najznámejším ubytovaním tu je asi Penzión Kremenec. Po príchode na recepciu
nám oznámili, že žiaľ už nič voľné nemajú :(. No kým sme prišli k autu, tak za
nami vybehli, že predsa len sa im uvoľnila jedna izba, ktorú stornovali český
turisti, kvôli covid opatreniam. Veľmi sme sa potešili a naozaj sme si užili
krásne ubytovanie.
Parkovacie súradnice : 49,041869°, 22,513314°
Najazdené : 245 km
Ubytovanie: 50,00 Eur (Penzión Kremenec)
Najazdené : 245 km
Ubytovanie: 50,00 Eur (Penzión Kremenec)
22.9.2020 - 9. deň Najvýchodnejšie miesto SR (SK), Trojhranica (SK-UA-PL), Kremenec (SK)
Na dnešný deň sme mali naplánovaný smelý plán – výstup na vrch Kremenec. Tento kopec je
vlastne najvýchodnejším bodom Slovenska a zároveň sa tu nachádza aj
trojhranica Slovensko – Ukrajina – Poľsko (SK-UA-PL). Mapa nám predpovedala,
že naplánovanú trasu cca 20 kilometrov máme zvládnuť za 6,5 hodiny. Vedeli
sme, že to za ten čas určite nestihneme, lebo nás čakalo prevýšenie 1 100
metrov na 14 kilometroch. No povedali sme si, že to skúsime dať za celý deň.
Ráno sme si ešte stihli zarezervovať toto super ubytovanie aj na ďalšiu noc.
Predpokladali sme, že to bude pre nás veľmi náročný deň a na hľadanie iného
miesta síl nebude. Mali sme v podstate šťastie, že mali voľno 😊.
Počasie bolo ideálne na turistiku. Pred 9 tou hodinou sme sa vybrali po
červenej TZT smerom na Kremenec. Cestou sme ešte v dedinke hľadali drevenicu
deduška Večerníčka. Vedeli sme podľa máp, kde by asi mala byť, no nenašli sme
ju. Až na druhý deň sme zistili kam zmizla 😊.
Zo začiatku sme prechádzali dedinou a po asfaltovom chodníku ... po chvíľke
prišlo stúpanie ... a stúpali sme a stúpali ... Cesta viedla celý čas lesom
bez výhľadov do krajiny. Až po cca 4,5 kilometroch stúpania sa nám pri
studničke trošku uvoľnil výhľad a mohli sme si spraviť aspoň jednu fotku s
pohľadom do údolia.
Po únavnom stúpaní sme dorazili na miesto s názvom Temný vŕšok, po ktorom nasledovalo krátke klesanie ... Bolo to po neustálom stúpaní trošku veselšie 😊. Dole v údoli sa nachádzali rôzne pozostatky mostov a stavieb, ktoré patrili lesnej železnici, po ktorej odnášali drevo z tunajších lesov ("GC14J3T - Železnica v Stužiči"). No a opäť sme zase stúpali a stúpali ... asi po 4-roch kilometroch od studničky sme sa dostali na vykosený hraničný pás s Ukrajinou.
Vystúpiť hore posledných 350 metrov bolo asi najúnavnejších. Ale už sa pred
nami objavili hraničné pylóny, ktoré boli pre nás ako lampa pre mušky 😊.
Ako sme prešli medzi nimi naskytol sa nám pohľad na trojstranný monolit s
nápisom Kremenec vo všetkých 3 jazykoch. Okolo už bolo veľa turistov ...
hlavne Poliakov. Oni to sem majú o trošku bližšie a menej náročné. Chvíľku sme
si posedeli, oddýchli, dali si prinesený obed a hlavne vyfotili toto zaujímavé
miesto. Neďaleko od tohto bodu sa nachádzajú aj kešky, každá v inom štáte,
takže sa dajú nájsť v priebehu pár minút 3 rôzne štáty.
Škoda len, že z tohto miesta nie je skoro vôbec žiadny výhľad na okolitú krajinu.
Dokonca aj blízka studnička bola bez vody :(.
Po obede a krátkom oddychu sme rozmýšľali, či sa vrátime tou istou cestou,
alebo sa vyberieme ďalej po červenej smerom na Kamennú lúku a naspäť po
zelenej. Rozhodli sme sa prejsť po hrebeni po červenej. Chodník viedol na
Slovensko – Poľskej hranici. Vlastne sme boli jednou nohou raz v Poľsku a raz na
Slovensku ... Ale stále žiadne výhľady :(.
Po cca pol hodinovej chôdzi sme prechádzali kamennou lúkou, ktorej najvyšší
vrch bol vrch Kamenná (1 199 m.n.m.). Odtiaľto sa nám naskytli aj výhľady
ponad stromy. Bolo to naozaj úžasné – len kopce, stromy a nikde žiadne budovy
ani dediny, len príroda.
Pokračovali sme po červenej turistickej značke, ktorá stále viedla po hrebeni
na hraničnej čiare. Odbočka späť do Novej Sedlice bola až na vrchole s názvom
Čierťaž (1072 m.n.m.). Od Kremenca po odbočku so zelenou značkou to bola 4
kilometrová prechádzka. Zelená TZT viedla strmo dole do doliny. Bolo to vcelku náročné 600 metrové klesanie na necelých 6 kilometroch. Cestička viedla lesom,
takže to bolo zase stále bez výhľadov. Rovina sa pred nami objavila až pri
„Jazierku“, kde sa už rozkladali turisti, ktorí sem prišli pozorovať nočnú
oblohu. Hovorí sa, že na tomto mieste je najtmavšia obloha na celom Slovensku.
Až sem sa dá dostať autom po asfaltovej ceste.
My sme toho tiež už mali dosť a unavení sme prišli do penziónu. Vymysleli sme
si oddych v privátnom wellness, ktorý je súčasťou ubytovania. Dostali sme
informáciu, že bude pre nás pripravený o cca 50 minút. To bol akurát ideálny čas,
aby sme sa po toľkých kilometroch prezliekli a osprchovali.
Privátny wellness pozostával z dvoch sáun, veľkej vírivky a oddychovej zóny s
ležadlami.
Využili sme všetky ponúkané služby, pretože sme toho mali dnes naozaj dosť. Predsa
sme prešli 21 kilometrov s celkom veľkým stúpaním a prudkým klesaním.
Na izbe sme si dali ešte ľahkú večeru a padli sme do postele ...
Parkovacie súradnice : 49,041869°, 22,513314°
Ubytovanie: 50,00 Eur (Penzión Kremenec)
Ubytovanie: 50,00 Eur (Penzión Kremenec)
23.9.2020 - 9. deň Ulič (SK), drevené kostolíky (SK)
Ráno sme ešte stále boli unavení zo včerajšej náročnej túry, ale to nám nebránilo v tom, aby sme sa vybrali na malú prechádzku po Novej Sedlici. Samozrejme sme
hľadali domček deduška Večerníčka, ktorý ako sme zistili je našťastie neďaleko
penziónu.
Na toto miesto bol premiestnený z dôvodu nevysporiadaných vlastníckych práv k
pozemku na ktorom pôvodne stál. Domček je majetkom RTVS a bol úplne rozobratý
a momentálne sa rekonštruuje na novom mieste. Ešte sme odbehli pre kešku "GC4RTTR – Pristas v Novej Sedlici" a už o chvíľku sme sedeli v aute a po pár
prejdených kilometroch parkovali v obci Uličské Krivé. Tu sa nachádza jeden z
mnohých drevených kostolíkov, ktoré sa v tomto kraji ešte zachovali.
Toto konkrétne je chrám sv. Michala Archanjela z roku 1778. V hlavnej veži sa
nachádza zvon z roku 1811. Urobili sme pár fotografií a vybrali sa do obce
Ulič. Zaparkovali sme hneď vedľa Mini galérie drevených kostolíkov. Momentálne
sa tu nachádzajú makety 12 kostolíkov, ktoré sú tu v okolí alebo tu v okolí boli. Z
mnohých fotiek sme vybrali kostolík z Uličského Krivého, aby ste si ich mohli
porovnať 😊.
Nachádza sa tu aj multi keška "GC3A5JX – DKS mini", ktorej finálne súradnice
nás priviedli do blízkosti zaujímavého miesta s názvom „Dvere do Polonin“. Je
to miesto, kde sú pre deti umiestnené rôzne informačné tabuľky a drevené
preliezačky, sochy a rôzne iné zaujímavosti.
Ak by som bol malé dieťa, chcel by som tu stráviť aspoň jedno doobedie 😊. No
už sme veľkí, tak sme sa nechali iba zlákať prechádzkou s LAB keškami s názvom
„Chodník k Mergancovmu kameňu“. Netušili sme, čo nás čaká, ale vybrali sme sa
po určenom chodníku.
Spomedzi stromov sa objavovali výhľady na Poloninské kopce a lesy.
Na konci chodníčka sa nachádza tzv. Mergancov kameň. Je to pomník, ktorý dal v
roku 1922 postaviť gróf Thielle Winckler. Venoval ho hájnikovi, ktorý v lesoch
natrafil na dvoch pytliakov. Vystrelil do vzduchu a jeden z pytliakov sa
zľakol a potkol. Druhý si myslel, že ho zasiahli, tak hájnika zabil. Všetky
informácie aj podrobnosti sú popísané na novej informačnej tabuli.
Cesta k autu viedla po tej istej trase. Bola to veľmi príjemná 4 kilometrová
prechádzka krásnym prostredím. V miestnej reštaurácii sme si rýchlo vybavili
obed a už sme aj sedeli v aute na ceste do obce Ruský Potok.
V tejto obci sa nachádza ďalší drevený chrám sv. Michala Archanjela z 18.
storočia. Je mu samozrejme venovaná aj keška "GC2B326 – DSK Ruský Potok"
V obci Topoľa nás čakal ďalší drevený chrám sv. Michala Archanjela z prelomu
17. a 18. storočia "GC2B36Y – DKS Topoľa". Tento bol naozaj zaujímavý a trošku
iný než tie, ktoré sme videli doteraz.
Ďalšou zastávkou, na ktorú nás upozornil geocaching bol Beskydský panteón "GC1JVRY – Beskydský panteón". Je to symbolický cintorín známych osobností
spod Polonín. Každá osobnosť tu má svoj „balvan“ a tabuľku s popisom.
Pokračovali sme cestou čo najsevernejšie pri poľských hraniciach. V dedinkách
okolo Medzilaboriec a Svidníka sme už boli, tak sme rýchlo pokračovali až do
obce Miroľa, kde nás čakal ďalší drevený chrám Ochrany Presvätej Bohorodičky z
roku 1770. Táto trojvežová stavba nás veľmi zaujala ...
Už sa začalo stmievať a my sme sa rozhodli, že pôjdeme ďalej, kým sa nám bude
chcieť 😊. Nakoniec sme sa rozhodli nocovať pri lyžiarskom stredisku v Nižnej
Polianke. Parkoviská pri lyžiarskych strediskách sú v lete našimi obľúbenými
miestami na nocovanie 😊.
Parkovacie súradnice : 49,399132°, 21,393661°
Najazdené : 190 km
Najazdené : 190 km
24.9.2020 - 10. deň Hrad Zborov (SK), Bardejov (SK), Stará Ľubovňa (SK)
Noc bola celkom v pohode, až na niektoré nákladné autá, ktoré na neďalekej
ceste vydávali miestami značný hluk. Ale nevadí .... ide predsa o zážitky 😊.
Po raňajkách sme sa vybrali do neďalekej obce Jedlinka, kde sa nachádza ďalší
drevený kostolík. Tentoraz to bol Grécko-katolícky kostol Panny Márie. Je to
baroková trojloďová stavba z roku 1763.
Tento kostolík patrí k tým menším, ktoré sme na našej okružnej ceste zatiaľ
videli.
Prešli sme cca 5 kilometrov a už sme parkovali pod hradom v obci Zborov. Od
parkoviska k hradu vedú dva chodníky. Pekná tabuľa nás informovala, že miernym
stúpaním (15 %) by sme mali k hradu prísť za 30 minút a druhou cestou s väčším
stúpaním (40 %) za 20 minút. Hrad vyčnieval na poriadnom kopci tak sme si
zvolili tú ľahšiu cestu.
Cestou na nachádzali smerové tabule ale aj tabuľky s príbehom „Zborovská
hradná cesta“. Zub času dal kovovým platniam zabrať, takže nie každá sa dala
dobre prečítať. Už cestou hore sa nám otvárali pekné výhľady na zrúcaninu.
Ako sme dorazili k hradu, zistili sme, že je tu celkom živo. Hrad sa vo veľkom
opravuje a vyzerá naozaj úchvatne.
Už podľa pôdorysu je jasné, že sa jedná o naozaj veľký komplex hradieb a bášt.
Čo nás príjemne prekvapilo, boli tabuľky s názvom jednotlivých bášt alebo
budov aj s popisom, kedy boli približne postavené a na čo slúžili.
Z histórie hradu sme sa dozvedeli, že bol postavený cca v roku 1317 a následne
ho po roku 1548 Juraj Seredy z Košíc rozšíril o ďalšie nádvoria s obrannými
prvkami. Hrad dobili v roku 1684 a následne zbúrali cisárske vojská.
Niektoré priestory sú už opravené do takej miery, že sa tu nachádzajú aj
muškáty či malá výstava.
Zaujala nás však letecká fotografia hradu, na ktorej je vidno opevnenia, ktoré
nemáme šancu celé odfotiť.
Poriadne sme si všetko prešli, porozprávali sa s robotníkmi, pohľadali kešku "GCWXJ0 – HSZ Zborov" a vybrali sme sa naspäť k autu. Celá návšteva nám trvala
skoro 2 hodiny.
Zo Zborova do Bardejova je to asi 8 kilometrov, takže za chvíľku sme už
parkovali na platenom parkovisku neďaleko centra. V Bardejove sme boli niekedy
veľmi dávno, tak sme boli radi ako je celé centrum pekné a zrekonštruované.
Naše putovanie po Bardejove bolo ovplyvnené LAB-kami a aj normálnymi keškami,
ktorých je tu dosť v okolí centra.
Na radničnom námestí sme sa pokúsili zachytiť 3 dominanty na jednu fotku, však
posúďte sami:
V centre sme si dali aj dobrý obed a chvíľku posedeli na lavičke pri fontáne
... pozorovali sme ľudí ako si vychutnávali krásne počasie.
Parkovné sme mali zaplatené na 2 hodiny, ktoré veľmi rýchlo ubehli. Na
Bardejov a jeho okolie si treba rezervovať viac času. No my sme mali dnes na pláne ešte návštevu Starej Ľubovne, ktorá je vzdialená vyše 50 km.
To sme však ešte netušili, že sa zdržíme aj v zahraničí. Cesta viedla pri
poľských hraniciach a pri obci Leluchow nás zlákali každodenné malé trhy. Za
hodinku sme mali aj nakúpené 😊.
No nakúpiť sme boli aj v Starej Ľubovni, aby sme mali potrebné zásoby na cestu. Ale našim cieľom
bol aj miestny skanzen a Ľubovniansky hrad.
Zaparkovali sme na oficiálnom parkovisku pri skanzene. Dievčina v kroji nás
vítala pri bráne a navigovala do budovy, kde sa kupovali lístky. Vstupenka
bola kombinovaná s návštevou skanzenu aj hradu a stála 6 euro pre dospelú
osobu.
Prehliadku skanzenu sme absolvovali za cca 40 minút. Je to zaujímavá ukážka
toho, ako sa tu ešte v nedávnej minulosti žilo a pracovalo.
K vstupnej bráne hradu to bolo už len 15 minút chôdze do mierneho kopca, no s
nádhernými výhľadmi do okolia. Po vstupe do hradu sme dostali brožúrku s
informáciami. Jednotlivé body trasy boli očíslované a brožúrka obsahovala aj
krátky text s informáciami.
Veľmi zaujímavou a zrekonštruovanou časťou prehliadky bol aj hradný pivovar.
Tento hrad sme ešte nikdy nenavštívili a je veľkou škodou, že je „tak ďaleko“
a hlavne je mimo typických ciest zo západu na východ. Určite vám návštevu
hradu aj skanzenu odporúčame.
Po skončení prehliadky hradu sa už pomaly začalo aj stmievať. Nás ešte čakali
miestne LAB kešky, ktoré nás priviedli na zaujímavé miesta s krásnym výhľadom. Škoda len, že sa už naozaj veľmi zmrákalo ...
Túto noc sme chceli nocovať v aute a tak sme na odporúčanie aplikácie
park4night odbočili k miestnemu rybníku, kde sme si našli pokojné miesto pri
vode. Pod strieškou sme si uvarili večeru a plný zážitkov zaspávali pri
kvákaní žiab 😊.
Parkovacie súradnice : 49,311318°, 20,657377°
Najazdené : 83 km
Parkované : 2,50 Eur
Tankovanie: 39,04 Eur
Vstupné : 14,00 Eur (hrad Zborov, skanzen a hrad St.Ľubovňa)
Najazdené : 83 km
Parkované : 2,50 Eur
Tankovanie: 39,04 Eur
Vstupné : 14,00 Eur (hrad Zborov, skanzen a hrad St.Ľubovňa)
25.9.2020 - 11. deň Červený kláštor (SK), Zuberec (SK)
Spalo sa nám veľmi dobre, dokonca sa nám ani nechcelo vstávať. No nás čakala
ďalšia cesta.
Našou plánovanou zastávkou bol Červený kláštor. S deťmi sme tu už pár krát
boli, ale vždy bol pre nich zaujímavejší splav Dunajca ako návšteva kláštora.
Dnes sme teda zaplatili vstupné 3 eurá na osobu za prehliadku tohto kláštora.
Tento kláštor kartuziánov v obci Červený Kláštor založili mnísi už okolo roku
1330. Najzachovalejšou budovou je gotický jednoloďový kostol.
V jednotlivých budovách sa nachádzajú zaujímavé expozície. Ale pre nás
najkrajší bol pohľad na hodinovú vežu a v pozadí Pieniny ...
Poprechádzali sme sa aj popri Dunajci a pozorovali pltníkov ako čakali na
zákazníkov.... Tých ale bolo pomerne málo ... COVID ....
Už bol pomaly čas na obed, keď sme sa vybrali na ďalšiu cestu. Tá nás zaviedla
popod Tatry. Tie sme úmyselne vynechali. Pár zastávok sme si však aj tak
urobili:
"GC3NDJ8 – Rakytovské plieska"
"GC3MEJ7 – Tri studničky"
Ako sme našli túto kešku a sadli do auta, začalo pršať. Tak sme obed
vybavili v McDonalde v Liptovskom Mikuláši. Rozmýšľali sme, čo ísť ďalej robiť.
Naša plánovaná cesta mala viesť aj cez obec Zuberec. Ten už z našich ciest
poznáme a vedeli sme, že v kolibe Josu je super ubytovanie, bazén aj bowling.
Tak sme si rýchlo rezervovali izbu a za neustávajúceho lejaku sme už o 16:00
hodine boli aj ubytovaní.
Prišiel nám veľmi vhod takýto oddychový deň. Využili sme všetko, čo nám služby
v hoteli ponúkali, dali si halušky a pečené kolienko na večeru.
A stále pršalo a pršalo ...
Parkovacie súradnice : 49,256355°, 19,611330°
Najazdené : 186 km
Parkované : 2,00 Eur
Ubytovanie: 82,80 Eur (Penzión JOSU)
Vstupné : 6,00 Eur (Červený Kláštor)
Najazdené : 186 km
Parkované : 2,00 Eur
Ubytovanie: 82,80 Eur (Penzión JOSU)
Vstupné : 6,00 Eur (Červený Kláštor)
26.9.2020 - 12. deň Klin (SK), Orloj v Starej Bystrici (SK), Trojhranica (SK-CZ-PL), Korňanský ropný prameň (SK)
Ráno sme išli na raňajky, ale ešte stále intenzívne pršalo. Zbalili sme si veci, rozlúčili sa a nasadli
do auta. Super správa bola, že sa začala oblačnosť trhať. Miestami, kde tu aj slniečko zasvietilo.
Naša cesta pokračovala povedľa Oravskej priehrady cez Námestovo až do obce
Klin. Nad obcou sa nachádza socha Krista, kvôli ktorej sem prichádza množstvo
turistov.
My sme zaparkovali na spodnom parkovisku a k soche sme sa išli prejsť pešo.
Na opačnú stranu sa nám pomedzi mraky objavovali výhľady na Oravskú priehradu
a kopec Magurka s vysielačom, ktorý sme navštívili už minule (popis TU).
Vstupné bolo 1 euro, ale nachádzala sa tam len pokladnička, do ktorej mohli
ľudia vhodiť ľubovoľnú čiastku. Celý areál je v súkromnom vlastníctve a je
financovaný z milodarov.
Socha Krista je takmer identická kópia známej sochy v Riu. Táto naša slovenská tu
stojí od roku 2008, je vysoká 9,5 m a rozpätie rúk má 7 metrov. Aj s
podstavcom váži 24 ton. Na objednávku ju vytesal miestny ľudový rezbár Peter
Ganobjak.
Okrem sochy Krista sa tu nachádza aj socha pápeža Jána Pavla II.
Sme radi, že sme sa na toto miesto dostali ... má svoju zvláštnu energiu ...
Po hodinke a pol sme sa vybrali ďalej po našej ceste okolo Slovenska do Starej
Bystrice.
V strede obce sa nachádza slovenský orloj, ktorý každú celú hodinu predvádza
svoje umenie. My sme sem prišli presne o 14tej hodine, takže sme to akurát
stihli.
Vlastne ide o najväčšiu drevenú sochu na Slovensku, ktorej celková kompozícia
pripomína sediacu Madonu Sedembolestnú Pannu Máriu, patrónku Slovenska.
Nachádza sa na ňom:
- 6 bronzových plastík významných Slovákov (knieža Pribina, kráľ Svätopluk,
Anton Bernolák, Ľudovít Štúr, Milan Rastislav Štefánik, Anton Hlinka)
- 7 drevených sôch slovenských apoštolov
- Astroláb špeciálne navrhnutý pre polohu Starej Bystrice
- vo vežičke sú umiestnené dva zvony
Tým, že sme prišli tesne pred 14tou hodinou tak sme tu nestratili veľa času a
mohli sme ísť ďalej a to na trojhranicu Slovensko – Česko – Poľsko (SK-CZ-PL).
Toto miesto sa nachádza nad obcou Čierne vedľa novej diaľnice.
Nám sa podarilo zaparkovať naozaj blízko cestičky vedúcej k trojhranici. Žiaľ
vonku zase pršalo, mrholilo. Preto sme sa vyzbrojili pršiplášťami, aby sme moc nepremokli.
Miestami bolo treba chodník hľadať, ale za cca 20 minút sme boli na mieste.
Na slovenskej strane sa nachádzal trojramenný monolit, altánok a informačné
tabule. Za hlbokým jarkom, cez ktorý niekedy viedol most, je vidieť českú a
poľskú stranu. Bolo tam celkom živo, je to asi tým, že neďaleko prechádza
cesta. Na nasej strane to bolo také smutné, opustené ☹.
Celá zastávka nám trvala hodinu ... aj s nájdením kešky "GC1PRA2 – Valy",
ktorá sa nachádza neďaleko. Pri aute sme sa museli prezliecť do suchého
oblečenia, lebo naše nepremokavé, nebolo až také nepremokavé 😊.
Ďalším miestom na našom zozname bol Korňanský ropný prameň. Nachádza sa v obci
Korňa.
Jedná sa o aktívny povrchový výver ropy, ktorý svojvoľne odteká ... V
minulosti ho v ťažkých časoch využívali aj obyvatelia, hlavne na osvetľovanie
príbytkov. No spaľovaním ropy vznikali kúdoly dymu a veľmi to tu zapáchalo.
Aj teraz je pri prameni zaujímavý ropný zápach.
Samozrejme aj tento prírodný úkaz má svoju kešku. "GC2310C – Petroleum spring"
Ako sme odchádzali od ropného prameňa k autu, zas sa intenzívne rozpršalo.
Museli sme sa rozhodnúť čo ďalej. Keďže naša cesta pokračovala cez Bytču, kde
je možnosť napojiť sa na diaľnicu smerom domov tak sme sa rozhodli, že naše
putovanie okolo hraníc Slovenka by bolo vhodné tu ukončiť.
Až doma sme zistili ako dobre sme spravili. Nasledujúce 3 dni v kuse pršalo.
Takže na nás čaká dokončenie tejto cesty od Bytče do Bratislavy.
Naše Slovensko
je plné zaujímavých miest, takže sa máme ešte na čo tešiť.
Najazdené : 362 km
Tankovanie: 34,33 Eur
Vstupné : 2,00 Eur (Klin)
Tankovanie: 34,33 Eur
Vstupné : 2,00 Eur (Klin)
Zhrnutie :
Počet dní | : 13 |
Počet nocí v aute | : 5 (z toho 2 pomocou park4night) |
Počet nocí ubytovania | : 7 (Booking.com) |
Náklady na ubytovanie | : 402,34 EUR (57,47 EUR/noc) |
Najazdených kilometrov | : 1842,00 km (141,70 km/deň) |
Spotreba nafty | : 120,38 l (6,54 l/100 km) |
Náklady na naftu | : 125,12 EUR (6,79 EUR/100 km) |
Parkovné | : 7,70 EUR |
Vstupné | : 45,00 EUR |
Celkové náklady | : 580,20 EUR (44,6 EUR/deň = 22,3 EUR/osobu/deň) |
<< Okolo Slovenska 14.9.2020 – 26.9.2020 - 1.časť (14.9.2020 - 19.9.2020) |
0 comments:
Zverejnenie komentára