skip to main | skip to sidebar

Veľká noc v Chorvátsku a Bosne a Hercegovine 29.3. - 03.4.2024

Tohtoročný veľkonočný výlet sme začali plánovať už po Vianociach. Oslovili sme svatovcov, ktorý sa nám poďakovali za ponuku, ale tento rok odmietli účasť na jarnej spoznávačke 😊. Tak sme oslovili deti a aj od nich sme dostali košom ☹️. Ešte bola šanca ísť spolu bratom a švagrinou, no ale ani im termín nevyhovoval.

Tak nám nezostalo nič iné, ako si naplánovať výlet len pre dvoch na miesta, kde sme ešte neboli, alebo kde sme boli veľmi dávno.

29.03.2024 - 1. deň   Zeleni kut (CRO)

Vo štvrtok večer sme mali ešte nejaké povinnosti, tak sme odchod naplánovali až na veľkonočný piatok. Ráno sme dobalili veci a naložili auto. Po relatívne prázdnych cestách sme išli smerom do Chorvátska.

A prečo padla naša voľba práve na Chorvátsko? No predsa kvôli Plitvickým jazerám. Boli sme tam pred veľmi veľa rokmi, tak sme si povedali, že si občerstvíme naše spomienky.

Ubytovanie sa nám podarilo nájsť kúsok za mestom Karlovac pri krásnej rieke Mrežnica. Táto rieka na svojom toku vytvára zaujímavé zákutia a rôzne malé vodopády. Pri jednom takomto zákutí sa nachádza aj hotel s názvom Zeleni kut priamo pri rieke.

Náš pôvodný plán bol, že si ešte pôjdeme zabicyklovať po brehu rieky, ale z dôvodu zápchy na diaľnici v okolí Záhrebu sme sa k hotelu dostali už dosť neskoro. (V Chorvátsku je Veľký piatok pracovným dňom a okolo 15tej hodiny sa vyľudňoval celý Záhreb😊).

Absolvovali sme teda aspoň malú prechádzku po okolí, pofotili veľa zaujímavého a vybrali sa na večeru do hotela.

Objednali sme si fantastickú hríbovú polievku a misu pre dvoch ako špecialitu kuchyne. Mali sme problém to všetko zjesť, tak toho bolo veľa, ale bolo to veľmi dobré.

Hotel je umiestnený bokom od hlavných ciest, takže je tu celkom ticho a pokojne.

Určite odporúčame zastávku na tomto mieste, prípadne aj prenocovanie počas cesty na alebo z dovolenky na Chorvátskom pobreží.

Izba bola veľká aj keď v nej bolo trošku chladnejšie vzhľadom na ročné obdobie. Ale to nebol vôbec problém, pretože sa tu dalo bez problémov prikúriť klimatizáciou.

Parkovacie súradnice : 45,380189°, 15,423240°

Najazdené :  517 km
Diaľnica  :   24,59 Eur
Ubytovanie:   50,00 Eur (Zeleni kut)

30.03.2024 - 2. deň   Plitvické jazerá (CRO)

Pri bohatých raňajkách sme sa kochali pohľadmi na krásy rieky Mrežnica, ktoré nám poskytoval výhľad z terasy hotelovej reštaurácie. Bolo to veľmi príjemné.

Po odchode z hotela sme sa vybrali na našu ďalšiu cestu na Plitvické jazerá. Mali sme dopredu zakúpené lístky na vstup o 11tej hodine. Cestu nám WAZE zase vybral hodne kľukatú ale aj zaujímavú. Do sýtosti sme mohli obdivovať krásy chorvátskeho vnútrozemia. Prechádzali sme oblasťou náhorných plošín a rôznych pohorí.

Na parkovisko na Plitvických jazerách sme dorazili akurát včas. Majú to tu výborne zorganizované a zamestnanci usmerňujú vodičov na jednotlivé voľné miesta na parkovisku, ktoré sa nachádza v priestoroch lesa. O 10:45 sme už prichádzali k prvej vstupnej bráne.

Na naše veľké prekvapenie tu bolo pomerne veľa ľudí. Hneď kúsok za vstupnou bránou nás čakal úchvatný pohľad na najvyšší vodopád v tomto národnom parku. Paráda.

Potom sme sa vybrali po trase prehliadky, ktorou išli všetci návštevníci dole k jazerám a vodopádom. Nato, že bol začiatok jari, tu bolo ľudí na náš vkus hodne.

Prejavilo sa to hlavne pri nastupovaní a vystupovaní z lodičky, ktorá tu premáva na jednom z jazier. Koľko tu bolo v tomto čase ľudí? Stáli sme v rade na loďku a dostali sme sa až na 3tiu. Pritom kapacita týchto lodiek, ktoré tu premávajú je cca 100 miest. Asi aj z tohto dôvodu sa snažia regulovať množstvo ľudí v národnom parku obmedzovaním vstupu počtu ľudí na jednotlivé hodiny dňa.

Každopádne je to dobrá voľba zakúpiť si vstupenku dopredu aj s niekoľkodňovým predstihom podľa ročného obdobia. V cene vstupného je plavba po jazere na loďke ako aj návrat z najvzdialenejšieho bodu prehliadky autobusovým vláčikom k jednotlivým vstupným bránam (sú tu 2).

Pri vystupovaní z lode to bol asi ešte väčší zážitok. Niečo horšie ako u nás na Vianoce pri pokladnici v Tescu.

Rad ľudí, ktorí vystupovali z lode sa tu miešal s radom ľudí, ktorí čakali na nastupovanie na loď. Nebolo možné zmeniť smer „jazdy“, bolo možné sa len nechať viesť davom. Samozrejme po drevenom chodníku nad vodou bez zábradlia, kde stačí jeden „bodyček“ a niekto by sa ocitol vo vode. Našťastie sa to počas nášho vystupovania nestalo 😊.

Samozrejme každý si chcel fotiť rôzne krásy prírody, obzerať sa. Ľudia išli krokom, potom stáli, zas pár krokov vpred, zase státie ... no nič pre nás 😊.

Pri najbližšej možnej príležitosti sme sa odklonili od „hlavného“ chodníka po ktorom išla väčšina návštevníkov a vybrali sme sa ku peknej vyhliadke nad vodopádmi. Bol to úchvatný pohľad pozerať z chodníka nad vodou ako sa táto voda stráca, padajúc do hlbín ďalšieho jazera.

Potom už len prechádzka po brehu ďalšieho jazera až na koniec k najväčšiemu jazeru a k zastávke „autobusového vláčika“, ktorý nás priviezol späť k vchodu, ktorým sme sem prišli.

Teda skoro ku vchodu. Ešte nás čakala cca 1,5 km prechádzka po prúde rieky, no nie po jej brehu ale po náhornej plošine. Naskytli sa nám tu nové iné výhľady na niektoré vodopády a jazerá, okolo ktorých sme prechádzali proti prúdu rieky.

Vlastne celé Plitvické jazerá sú vytvorené kaskádovitým pretekaním rieky cez národný park. Rieka pretekajúca údolím tu prekonáva rôzne výškové prechody, pričom vytvára krásne vodopády rôznej výšky a rozsiahle jazerá.

Máme z tejto návštevy však zmiešané pocity. Bolo to pekné, krásna čistá voda, ale niečo tomu chýbalo.

Možno zelené listy na stromoch, možno ostrejšie letné slnko? Nevieme, no jedna z vecí čo nás teší je, že vstupné do 31.03. stálo len 10,00 EUR na osobu a nie ako v letnej sezóne 40,00 EUR ☹️.

Už bolo skoro 17 hodín a väčšina ľudí odchádzala z areálu. Pri platení za parkovisko sa tvoril dlhý rad. Dnes mali poruchu na samoobslužnej pokladnici a všetci sme museli čakať na pokladnicu s obsluhou. My sme to využili a rozdelili sa. Krajšia polovička čakala v rade (však ženy sú zvyknuté 😊) a tá menej pekná sa vybrala do diaľky hľadať auto. Naša koordinácia bola perfektná, akurát pri príchode s autom k rampám sme mali už aj zaplatené a mohli sme kľudne odísť 😊.

Ďalšie ubytovanie sme mali dohodnuté v národom parku Una na bosnianskej strane. Prechod cez hranice nám trval asi 15 minút a o 19tej sme boli aj ubytovaný v našom apartmáne.

Ubytovanie na nachádzalo na poschodí rodinného domu priamo vedľa rieky Una, podľa ktorej je celý národný park pomenovaný.

Ešte sme si uvarili rýchlu večeru a šup do postieľky, aby sme si užili posun času 😊.

Parkovacie súradnice : 44,638385°, 16,042748°

Najazdené :  152 km
Parkované :    6,00 Eur
Tankovanie:   61,97 Eur - 44,28 l
Ubytovanie:   25,00 Eur (Rooms-Vasva and Hazim)
Vstupné   :   20,00 Eur (Plitvické jazerá)

31.03.2024 - 3. deň   Štrbački Buk (BIH), Martin Brod (BIH)

Zobudili sme sa teda podľa starého času, posedeli si v kuchynke pri chutných raňajkách, uvarili čaj a kávu. Rozmýšľali sme ako naložíme s dnešným plánom.

Pôvodne sme mali na pláne hlavne prehliadku vodopádu Štrbački Buk a potom návštevu vodopádov v dedinke Martin Brod.

Slniečko svietilo, vietor bol mierny ale nárazový, tak sme sa rozhodli, že Štrbački Buk dáme na bicykloch. Od ubytovania bol tento vodopád vzdialený asi 3 km po brehu rieky.

Vytiahli sme teda bicykle z auta a pomaly sme sa vybrali po asfaltovej ceste, ktorá sa asi po 500 metroch zmenila na kamenistú. No nevadilo nám to, pretože bola dostatočne ujazdená. Teda až na tých pár aut, ktoré okolo nás prefrčali a zanechali za sebou oblak prachu ☹️.

Po chvíľke sme sa priblížili k malému domčeku pri ceste, z ktorého vyšla pani a chcela po nás zaplatiť vstupné.

Potom ešte nejakých 500 metrov a prišli sme na malé parkovisko, pri ktorom sa nachádzali rôzne stánky a aj reštaurácia. Všetko bolo ale pozatvárané (asi ešte nebola sezóna). Len zopár predajcov domácich výrobkov ako džemy, sirupy, medy a nejaké sladkosti sa tu predsa našlo 😊.

Zaparkovali sme bicykle pri jednom z drevených stĺpikov a vybrali sa po vybudovanej cestičke (lávke) smerom dolu ku schodom. Tie nás priviedli k prvému výhľadu na vodopád. Bol obrovský - množstvo čistej vody sa tu valí z výšky cca 25 m a pokračuje ďalej malými vodopádmi.

Zaujímavosťou je, že rieka Una je v týchto miestach vlastne hraničnou riekou s Chorvátskom, takže tento vodopád je spoločný pre obe krajiny. Aj na chorvátskej strane boli turisti, ktorí obdivovali tento vodopád. Podľa nášho úsudku bola ale Bosnianska strana lepšie vybudovaná ako oddychové miesto s krásnymi výhľadmi 😊.

Pokračovali sme po drevenej cestičke k ďalšiemu vyhliadkovému miestu, vedľa ktorého bol aj mlyn.

Momentálne nebol funkčný, ale na priložených obrázkoch je zjavné, na akom princípe pracoval. O kúsok nižšie po smere toku rieky Una sa nachádza aj vyhliadková veža a následne posledná vyhliadková plošina. Pri nej sa dá dostať až priamo k rieke a urobiť si fantastické zábery akoby priamo z vody.

Potom nás čakal ešte výstup naspäť po schodoch k našim bicyklom.

Bolo to naozaj veľmi pekné miesto. Môžeme povedať, že v nás zanechalo intenzívnejšie pocity ako včerajšie Plitvické jazerá.

Sadli sme na bicykle a o chvíľku sme už boli pri našom ubytovaní. Zase sme riešili dilemu, či pokračovať v ceste k vodopádom pri dedine Martin Brod na bicykloch alebo ísť autom.

Nakoniec vyhrali bicykle, čo sme až neskôr zhodnotili ako veľmi dobrý výber.

Martin Brod bol vzdialený cca 32 km proti smeru rieky Una. Cesta bola mierne kopcovitá ale nebolo to nič strašné 😊. Zvládli sme to s pomocou elektriky v bicykloch celkom hravo 😊. Na ceste našťastie nebolo veľa áut a ani túlavé psy si nás moc nevšímali.

Celou cestou sme sa kľukatili neďaleko rieky Una, niekedy bližšie, inokedy ďalej. Čo však bolo veľmi pekné, bolo ako nás všetci domáci zdravili. Či pracovali v záhrade alebo len tak postávali na ulici, tak nás srdečne pozdravili.

Na našej ceste nás prekvapili úseky cesty, ktoré boli bez asfaltu ... skrátka zrazu skončil asfalt, cca 500 – 800 metrov bola prašná cesta, následne zase pokračovala cesta s asfaltom. Takéto úseky boli na tejto trase dva. Nevieme prečo ... ale bolo to zaujímavé 😊. Nebolo to, že by opravovali povrch cesty, alebo že by tu ťahali nejaké nové inžinierske siete. Bola to prašná cesta v plnom profile cesty.

Do dediny Martin Brod sme sa dostali niečo po 14tej hodine, takže bol akurát čas na neskorší obed. Pri parkovisku neďaleko vodopádov boli dve reštaurácie – jedna plná a druhá prázdna. Naša voľba bola jasná, kam sa vyberieme. Predsa do plnej. Veď kvôli niečomu tam tí ľudia sedia. Bola to super voľba, až na to, že trošku nestíhali obsluhovať toľko stolov naraz 😊. Navadilo nám to. Aspoň sme si oddýchli po tých kilometroch a pripravili sa aj na cestu naspäť.

Ako sme čakali na vybavenie našej objednávky, všimli sme si, že obsluha stále niekam odbieha. Vyzeralo to ako keby do pivnice a vracala sa s vedrom. Bolo to zaujímavé. Nakoniec sme zistili, že pri rieke mali nádrž so živými rybami a pri každej objednávke sem išli zobrať čerstvú rybu 😊.

My sme si zas dali našu obľúbenú mäsovú misu pre dvoch. A opäť nás naša voľba nesklamala.

Z každého rožku trošku, z každého druhu kúsok a ten ich chlebík namočený vo výpeku ... ešte aj pri písaní týchto riadkov nám tečú slinky.

A čo nás v tejto krajine veľmi teší, tak je to aj cena. Myslím, že za takúto porciu dať cca 20 eur nie je vôbec zlé.

Po naplnení brušiek sme sa vybrali k vodopádu, ktorý sa nachádza na rieke Una v dedine Martin Brod. Bicykle sme si s láskavým dovolením čašníčky nechali na dvore v reštaurácii a tých pár metrov k vodopádu sme dali po svojich.

Zase nás čakala búdka, kde pani vyberala vstupné. Po zaplatení vstupného a prejdení pár metrov sme sa ocitli vedľa krásneho vodopádu s rovnakým menom ako dedinka čiže Martin Brod. Nie je až taký mohutný ako Štrbački Buk ale má svoje osobité čaro.

Veľmi sa nám páčil výhľad na rieku z mostíka, ktorý viedol k malému vodopádu vzdialenému cca 300 m. Ten výhľad na rieku Una ako preteká pomedzi stromy a vytvára tu rôzne kaskády bol čarovný. Obdivovali sme ako tu tie stromy vôbec môžu rásť pri takom silnom toku rieky.

Prešli sme sa aj k ďalšiemu „malému“ vodopádu na toku rieky, ktorý sa nachádza na druhom konci dediny. Ten bol naozaj len taký malý kaskádovitý, ktorý tiež pretekal až pomedzi stromy. Tu nás ešte zaujala budova na brehu s nápisom ekologická práčovňa. Využívajú tu silu vody ako na pranie tak ak aj na žmýkanie. Žiaľ počas našej návštevy bola zatvorená (boli sme tam v nedeľu poobede).

Nás čakala už len spiatočná cesta na bicykloch do penziónu, ktorá však bola o niečo jednoduchšia. Cestou do dediny Martin Brod sme zdolali asi 200 výškových metrov 😊, takže teraz sme vlastne išli dole kopcom 😊.

V apartmáne sme si dali už len ľahkú večeru. Boli sme ešte stále najedení z výdatného obedu 😊.

Parkovacie súradnice : 44,638385°, 16,042748°

Ubytovanie:   25,00 Eur (Rooms-Vasva and Hazim)
Vstupné   :   12,50 Eur (vodopády Štrbački Buk + Martin Brod)

01.04.2024 - 4. deň   Japodski otoci (BIH)

Ráno výdatné raňajky, balenie, rozlúčka s domácimi a už sme aj sedeli v aute smerom do maďarských termálnych kúpeľov s názvom Vulkan Thermal Fürdő.

Cestou sme si ešte spravili zastávku na mieste s názvom „Japodski otoci“. Na toto miesto nás vlastne priviedli LAB-kešky. Nakoniec sme boli sami prekvapení, aký krásny ostrov sa tu nachádza na rieke Una a ako je využívaný. Pri pohľade z hora toto miesto vytvára tvar srdca. Čo sme samozrejme zo zeme nemohli vidieť 😊.

Nachádza sa tu náučný chodník s tabuľami so zaujímavými informáciami o tomto mieste. Bola to krátka prechádza po ostrove pomedzi rôzne zaujímavé budovy, ktoré sa tu dajú prenajať na ubytovanie. Nachádzajú sa tu aj pláže, reštaurácia a mnoho možností na kultúrne a športové vyžitie. Počas našej návštevy akurát celý areál pripravovali na nadchádzajúcu sezónu. Je to veľmi zaujímavé miesto, ktoré určite stojí za zastavenie.

Potom sme cestou navštívili lokálny supermarket, kde sme si urobili opäť poriadny nákup ako v roku 2022. Čítaj tu.

K hraničnému prechodu do Chorvátska sme sa dostali rýchlo. Tam to už išlo trošku pomalšie. Trvalo nám to cca 1,5 hodiny, kým sme sa opäť ocitli v Schengenskom priestore.

Na chorvátskej strane colné a pasové odbavenie prebehlo bez problémov, dokonca aj pri mýtnych bránach a ani na obchvate Záhrebu sme sa moc nezdržali. Rýchla zastávka v McDonald´s v maďarskom meste Nagykanizsa a pred 19tou sme už aj boli ubytovaní v hoteli JUFA vo Vulkan Thermál Fürdő.

Toto ubytovanie sme mali zabezpečené s polpenziou. Akurát sme prišli včas, aby sme si mohli dať fantastickú večeru podávanú formou švédskych stolov. Ochutnali sme všetko, čo sa dalo 😊.

Parkovacie súradnice : 47,243680°, 17,145241°

Najazdené :  449 km
Diaľnica  :    8,30 Eur
Ubytovanie:  101,30 Eur (Vulkán Wellness Hotel)

02.04.2024 - 5. deň   Sághegy (H), Sárvár (H),

Raňajky v hoteli nás po rozmanitej večere vôbec neprekvapili. Bohaté švédske stoly zabezpečovali dostatočný výber jedál. Takže sme sa opäť poriadne najedli. Však treba ochutnať všetko 😊.

Na dnes sme si naplánovali výlet k sopke „Sághegy“, ktorá sa nachádza v blízkosti hotela a je veľmi zaujímavým miestom.

Dopravili sme sa na parkovisko pod sopkou. Tu sa začína náučný chodník, ktorý má 16 zastávok a venuje sa hlavne rôznym informáciám o sopkách, geológii ale aj rastlinstvu, ktoré tu rastie. Cestička vedie mierne do kopca. Odrazu sme sa ocitli priamo v krátery sopky. Samozrejme to tu už nevyzerá ako kedysi, keď bola sopka aktívna. Začiatkom 20. storočia sa tu totiž začala intenzívna ťažba čadiča.

Náučný chodník končí pri bývalých budovách čadičovej fabriky, kde sa nachádza aj malé múzeum. Na tejto krásnej prechádzke sme strávili asi 1,5 hodiny. Našli sme obe kešky, ktoré sú venované tomuto zaujímavému miestu.

Potom sme sa vybrali do mesta Sárvár, kde sme sa zase rozhodli využiť naše bicykle naložené v aute a preskúmať miesta, na ktoré nás priviedli LAB kešky v tomto meste.

Zaparkovali sme pri Termálnom kúpalisku, vybalili bicykle a hor sa do mesta. Majú tu veľmi dobre značené rôzne cyklistické trasy priamo po meste. Po prehliadke mesta sme cca za hodinku a pol boli späť pri aute, dobre vyhladnutí 😊. Na rýchly obed sme si vybrali reštauráciu priamo na kúpalisku, ktorá slúži súčasne pre návštevníkov kúpaliska ako aj pre obyvateľov a návštevníkov mesta. Nasýtili sme sa fazuľovou polievkou. Nechceli sme to s jedlom moc preháňať, však nás čakali ešte hotelové bazény a fantastická večera.

Všetci hostia ubytovaní v hoteli, majú voľný vstup do termálneho kúpaliska. Vyskúšali sme všetky bazény s liečivou vodou (samozrejme okrem detského 😊) a zakotvili sme v oddychovom bazéne s termálnou liečivou vodou a rôznymi masážnymi tryskami.

Neskôr sme išli na večeru, ktorá nás opäť nesklamala. Pomaly sme začali bilancovať. Však náš predlžený veľkonočný víkend pomaly končil.

Parkovacie súradnice : 47,243680°, 17,145241°

Najazdené :   45 km
Ubytovanie:  101,30 Eur (Vulkán Wellness Hotel)

03.04.2024 - 6. deň   Csorna (H)

Izbu bolo treba opustiť do 11tej hodiny. Mali sme teda dosť času na raňajky, balenie ale aj na posedenie v termálnej vode. Tu sme sa dali do reči so starším manželským párom z Českej republiky, ktorí vo veku 86 a 80 rokov pravidelne 2-3 x do roka chodia do rôznych maďarských termálnych kúpeľov. Úchvatné. Chceli by sme sa dožiť takého veku a s takou vitalitou.

Potom sme sa rozlúčili na recepcii a vybrali sa na cestu smerom domov.

Cestou nás zaujali LAB kešky v meste Csorna. Bola to zaujímavá prechádzka po meste, ktorú sme zakončili v miestnej pekárni, ktorá rozvoniavala na celé námestie. Nakúpili sme rôzne dobrôtky a už nás čakala len cesta domov.

Cestou sme zhodnotili, že to bol vydarený výlet. Videli sme zase veľa nových zaujímavých miest. Vieme, že môžeme našich veľkonočných spolucestovateľov na budúci rok zobrať aj na tieto nami preskúmané miesta úplne bez obáv, že by boli sklamaní 😊.

Najazdené :  177 km
Tankovanie:   65,10 Eur - 42,97 l

Zhrnutie :

Počet dní :        6
Počet nocí ubytovania :        5 (Booking.com)
Náklady na ubytovanie :    302,60 EUR (60,52 EUR/noc)
Najazdených kilometrov :  1340,00 km (223,33 km/deň)
Spotreba nafty :      87,25 l (6,51 l/100 km)
Náklady na naftu :    127,07 EUR (9,48 EUR/100 km)
Diaľnica :      32,89 EUR
Parkovné :        6,00 EUR
Vstupné :      32,50 EUR
Celkové náklady :    501,06 EUR (83,51 EUR/deň = 41,75 EUR/osobu/deň)